Still in skarpnäck

2009-06-09 @ 14:50:59
Är fortfarande hos Sebbe efter en filmnatt, ända till klockan 4a. Och nu har jag haft ont i magen ungefär hela dagen, samma sak igår. Får kramper och typ faller ihop. Fyfan, någon som vet vad det kan vara?
Hur som helst slutar ju typ alla mina vänner skolan nu, så jag har folk att vara med på fritiden oxå, yes!
Ett stort grattis till Sebastian som tar studenten imorgon 10/6-09
Ska antagligen dra mig härifrån snart, får se. Han hade mycket att göra inför imorn, och jag har så sjukt ont i magen att jag bara vill dö dessutom.  Men hörs senare!
Pussar

Förresten har jag bestämt mig för att hålla mitt kärleksliv utanför bloggen ett tag, så de killnamn som skrivs är mina vänner.

Kommentarer
Postat av: Muff

Magkatarr eller dyspepsi som det heter. min första tanke :P



Symtom

Alla har inte samma tecken på magkatarr. De vanligaste är:



smärta eller obehag i övre delen av magen

tidig mättnadskänsla när du äter

hungersugningar i magtrakten

känsla av uppkördhet

illamående och rapningar

halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.



Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:



viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor

stress

oregelbundna måltider

alkohol

rökning

vissa läkemedel, framför allt vissa mediciner mot värk och led- och muskelbesvär





Egenvård

Det viktigaste är att undvika sådant som du själv märker orsakar eller förvärrar besvären.



Undvik mat och dryck som du märkt besvärar dig

Ät allsidigt

Ät på regelbundna tider

Minska på eller sluta helt med rökning och alkohol

Försök ta bort orsakerna till stress och spänning

Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan, oftast läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra och medel mot led- och muskelvärk

Ofta hjälper det att äta något för stunden när man har problem eftersom magsyran går åt till att bearbeta maten





Man kan få det om man e rolig eller ledsen också ._.

Det är bara min gissning ftersom att det är rätt vanligt ^^ finns recept fria tabletter på apoteket :]

2009-06-09 @ 19:49:58
URL: http://fzuck.blogg.se/
Postat av: Mina x_x

Glömde kanske skriva namn och skit på min kommenter jag skrev nyss för jag råkade klickja på skicka av misstag XD .. tänkte bara säga det xd kanske inte skrev klart det jag tänkte skriva, det minnsjag inte :d

2009-06-09 @ 19:52:14
URL: http://fzuck.blogg.se/
Postat av: Mina x_x

det kan kännas som nån hugger med en kvivi magen x_x

om det inte gör ont uppe i övre delan av magen så är det inte magkatarr. nu ska jag sluta spamma :D

2009-06-09 @ 19:55:46
URL: http://fzuck.blogg.se/

Lämna din åsikt här! OBS kränkande kommentarer visas ej:

Namnet sötnos?:
Vill du bli ihågkommen?

Kontaktsätt?: (publiceras ej)

Din söta blogg?:

Skriv din åsikt:

Trackback
RSS 2.0